Johannesberg 4, 104 22 Stockholm    info@spambloggar.se

Bloggen om digital marknadsföring

Jag, Lassegw kommer uppdatera denna blogg.


Vad betyder gilla-markeringarna på dins sociala medier?

Företag kan ibland fasta i ett extremt gillninstänkande. Det dykter upp sponsrade kampanjer med utlottningar och tävlingar som kräver gillningar hos nästan var och vartannat företag. Om vi bortser från att utlottningar av produkter mot gillningar bryter mot Facebooks regler från början - så kan vi faktiskt disskutera om personerna som gillar verkligen är intresserad av din sida eller inte. För just detta kommer faktiskt vara avgörande. 

Det är nämligen så att om inte personer interagerar med inlägg på företagssidor så kommer inläggen inte att visas. Så hur högt företegagets inlägg dyker upp hos sina följare beror alltså på engagemanget. Det räknas ut baserat på antalet följare i förhållande till antalet internaktioner (gillningar, kommentarer, delningar) med sidan/inläggen under senaste tiden.

Det viktiga för företag bör därför vara att istället för att jaga gillamarkeringar på Facebook så bör man intressera sig för de som redan finns där. För en person som bara gillar ett inlägg kommer inte ha betydelse för företaget.

 

12 aug 2016