Sociala medier - negativ feedback del 2
Förra inlägget inledde med några konkreta tips på hur man som företag hanterar negativ feedback på sina sociala kanaler. För det spelar som sagt nästan ingen roll vilket företag ni är, hur bra kundrelationer ni har eller vad ni egentligen gjort - negativitet förekommer tyvärr i ganska omfattande mängder på internet. Det är numera ganska vanligt att nästintill alla företag från negativ kritik på sina sociala kanaler. Men hur förbereder man sig för detta? Om ni inte tagit del av del 1 så kan ni hitta detta inlägg här!
Lös alltid problemen
Ibland har företaget gjort fel. Men ibland har kunden också gjort fel. Och det spelar tyvärr ibland ingen roll om ni har rätt som företag eller inte, ibland måste man bita i det sura äpplet och ta tag i problemet ändå. Vissa kunder blir aldrig nöjda, men vissa kunder vill bara ha en liten ursäkt eller något i åtgäld för problemet. Jag råder er att erbjuda kompensation.
Kom tillbaka till era medier
Efter att ni tagit problemet från mediet är det dags att låta det komma tillbaka till mediet. Är kunden nöjd för sin kompensation brukar denne ofta låta andra veta det. Så skriv en fråga på samma kommentar och fråga hur personen upplevde servicen! Detta visar andra kunder hur ni är bra på att hantera feedback, problem och att ni är personliga - allt som allt kommer det att stärka er kundsupport och öka ert förtroende.
Skilj på kritiken
Många kommentarer kommer antagligen vara helt orimliga och inte värda att ta itu med. Dessa bör undvikas att gå i duskussion med. Erbjud service och om personerna inte vill göra detta så låt de vara.
Andra inlägg
2016 http://www.spambloggar.se/. Alla rättigheter förbehållna.