Johannesberg 4, 104 22 Stockholm    info@spambloggar.se

Bloggen om digital marknadsföring

Jag, Lassegw kommer uppdatera denna blogg.


Sociala medier - bild och text

Innan ni kommer igång på riktigt är det väldigt viktigt att lägga upp en plan för hur ert företag ska jobba med en bra bild, text och filmvariation. Alla tre har otroligt bra fördelar och borde nyttjas. Exempelvis är filmer väldigt uppskattade på sociala medier nu för tiden - så länge de har ett simpelt budskap, är lätta att förstå, korta och koncista i utformandet. 

Foto och film: Det kan såklart kännas jobbigt med foto och film, men dagens smartphone duger väl för att ta bilder att posta åt företaget. Bara se till att linsen är ren och att hålla mobilen stabil - du vill trots allt inte framma att bilden enbart är dagen med en lättare kamera. Försök också få en studiomiljö, dvs fokusera på vad som finns i bakgrunden, att det är rent kring bilden (inga fulla soptunnor eller stökiga skrivbord) och att det som finns på bilden är tillgängligt inom en snar framtid. 

Text: När det kommer till content på företagets sociala plattformar är det bästa tipset att hålla det kort och rakt på sak. Tänk på att människor ofta är stressade, lata och inte speciellt intresserade av att läsa. En kortare text med en kompletterande bild/video är därför att föredra eftersom du ökar chanserna att folk faktiskt kommer att se vad ni vill visa. 

Det finns inget råd på hur lång texten ska vara. Men skiljetecken, inte för långa meningar och lika långa stycken är något som copywriters brukar fokusera på. Det är alltid viktigt att ha ett syfte med sin text. Att länka vidare till en produkt eller hemsida är ett exempel. 

28 apr 2017