Sökmotoroptimering – transparens och länkbygge

Medan sökmotoroptimeringen genererat livliga diskussioner om länkar, på lovarts sida, så har jag utnyttjat jag läsidan för att titta vidare på det här med transparens. Dvs hur tydliga SEO-konsulter och -bolag är med att visa upp hela eller delar av sina respektive arbetssätt.

SEO-sfären diskuterar i långa stycken om rätt eller fel. Inte rätt och fel, lönsamt och mindre lönsamt, riskfyllt och mindre riskfyllt osv. Jag vill ha hjälp att avgöra när jag ska ta den ena eller den andra risken för att tjäna den ena eller den andra fördelen med den ena eller den andra metoden! Hur svårt kan det vara?

Det jag behöver är konsultens transparens, jag vill att konsulten någorlunda trovärdigt ska visa hur vi gör för att möta de behov och den riskbenägenhet som jag, kunden, står upp för. Finns det någon sådan transparens? Ja, det gör det, fast jag tvingas leta! Flera konsulter vittnat om att de öppet diskuterar sina metoder med kunden, att de berättar om risker och förtjänster. Några visar, om än inte uttryckligen, sina länkbyggen, inte bara inför kund, utan publikt. Vi kunder kan ganska lätt se hur ni arbetar. Men, det skulle inge betydligt mer förtroende om ni konsulter går före själva, redan från början.

Sökmotoroptimering – länkbygge, några exempel

Urvalet av exempel är här inte särskilt vetenskapligt, inte det minsta faktiskt.

Jag söker i Google på ordet ”sökmotoroptimering”, där skannar jag bland de som brukar ligga bland Top50. Närmare bestämt letar jag efter information som hjälper mig att se deras länkbyggen, vanligen referenskunder. Dessutom ser jag efter att jag inte missar något viktigt om dem på Reco.se och Rejta.se, det kan också vara referenser.

Eftersom jag känner till seobranschen.se med sin lista av svenska SEO-företag så tittar jag i den listan också. Urvalet gör jag tämligen godtyckligt. Det viktigaste är att jag försöker se om SEO-konsulten redan på sin hemsida kan visa mig exempel på utförda länkbyggen.

1. Referenskunder
Det här är alltså referenser som SEO-konsulterna själva visar upp på sin hemsida. En referens som ligger i SEO-konsultens eget urval torde vara av det slag som inte bjuder på några överraskningar. Alltså ett genomtänkt urval som konsulten vill visa.

Enkla hjälpmedel
MajesticSeo, Ahrefs och Open Site Explorer är hjälpmedel för enkla undersökningar. Det finns många fler, men då talar vi om andra prisklasser och trösklar att ta sig över.

Här ser du hur jag använt de tre applikationerna på några av de insamlade exemplen. De länkar som finns här går dels till konsultens referenssida, dels till de tre applikationernas kostnadsfria tillämpningar. Genom att registrera dig eller betala några få hundralappar kan du ta ut betydligt mer matnyttig information.

1.1 Getupdated [referenssida] Se inlänkar med:
- lajbansson.se
– stoccc.se
– qbis.se
Majestic
Majestic
Majestic
Ahrefs
Ahrefs
Ahrefs
OpenSite
OpenSite
OpenSite
1.2 MediaAnalys [referenssida]
- Uniflex Bemanning
– Rapunzel of Sweden AB
– Avitel Solutions AB
Majestic
Majestic
Majestic
Ahrefs
Ahrefs
Ahrefs
OpenSite
OpenSite
OpenSite
1.3 Vixdar [referenssida]
- Ecokid
– FindNewPassion
– Italianview.com
Majestic
Majestic
Majestic
Ahrefs
Ahrefs
Ahrefs
OpenSite
OpenSite
OpenSite
1.4 Clearsense [referenssida]
- fiskarhedenvillan.se
– dackteam.se
– globaltext.se
Majestic
Majestic
Majestic
Ahrefs
Ahrefs
Ahrefs
OpenSite
OpenSite
OpenSite
1.5 Jajja Communications [referenssida]
- Moderna Försäkringar
– 2Entertain AB
– Hemmiljö
Majestic
Majestic
Majestic
Ahrefs
Ahrefs
Ahrefs
OpenSite
OpenSite
OpenSite
1.6 Pineberry [referenssida]
- Cykloteket
– Sophiahemmet, Svettmottagningen
– I Love Casino
Majestic
Majestic
Majestic
Ahrefs
Ahrefs
Ahrefs
OpenSite
OpenSite
OpenSite
1.7 Seo Design [referenssida]
- Birka Cruises
– Bus4you
– Götenehus
Majestic
Majestic
Majestic
Ahrefs
Ahrefs
Ahrefs
OpenSite
OpenSite
OpenSite
1.8 Be Better Online [referenssida]
- Lekmer.se
– MyHeart.se
– Inet.se
Majestic
Majestic
Majestic
Ahrefs
Ahrefs
Ahrefs
OpenSite
OpenSite
OpenSite
1.9 GreenBox|Media [referenssida]
- lensia.se
– plåtgrossisten.se
Majestic
Majestic
Ahrefs
Ahrefs
OpenSite
OpenSite

 

Jag ställde alltså frågan om det går att se något av det länkbygge som konsulterna står för. Ja, det går att se i de här fallen, och många fler naturligtvis. Med hjälp av olika lätt tillgängliga hjälpmedel är de flesta av oss kapabla att titta närmare på uppgifter om:

  • Mängden länkar
  • Varifrån länkarna kommer, sida, domän mm
  • Status på den som länkat
  • Tekniska data från den som länkat osv

Du som tänker köpa länkstöd för din sökmotoroptimering
Som du ser går det lätt att få en första enkel presentation av det länkstöd som konsulterna föredrar att visa upp. Använd underlag av det här slaget för att ställa frågor. Var nyfiken, ring runt och ställ frågor. De länkar du köper är dina referenser, din CV, inte bara inför Google, utan också inför dina kunder och oss andra.

Om länkar

Billigt, men…

Det ser så enkelt ut att sälja och köpa länkstöd. Men en länk är inte en länk är inte en länk osv. Det krävs åtskillig erfarenhet att såväl köpa som att sälja länkstöd på ett sätt som är framgångsrikt. Merparten av det du ser till försäljning är exakt samma sak som att pinka i byxorna. Det fungerar vanligen ett kort skönt ögonblick, men den känslan brukar försvinna ganska fort.

Glöm inte att Google har varit på plan i flera år. Google har lärt sig våra beteenden, inte allt, men mycket. Google svarar alltid på våra ansatser att påverka sökresultaten. Det är, bland annat, våra försök att påverka som ligger till grund för Googles metodutveckling. Sett ur den synpunkten så skulle man visserligen kunna säga att det är bra att så många som möjligt försöker gå runt algoritmen för att finna egna vägar. Det hjälper Google att förfina resultaten. Jämför exempelvis de sökresultat du får när du söker i DuckDuckGo och Ixquick med de resultat du får ut ur Google.

Jag säger inte att du ska låta bli att köpa länkstöd, jag säger bara att du bör skaffa dig kunskap så att du köper stöd som Google inte sopar av banan direkt. Hitta någon som är erfaren, gärna lite förslagen, någon som inte bara slänger dina pengar i sjön. Skräplänkar fungerar fortfarande i någon mån. Men det är med den saken som med så mycket annat, en tidsfråga innan hålet blir tilltäppt. Under tiden är vi några som sitter på läktaren och tittar på.

-

Det här inlägget postades i Sökmotoroptimering. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Sökmotoroptimering – transparens och länkbygge

  1. Pingback: Sökmotoroptimering – transparens och länkbygge | Hackernytt

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>