Mycke länkar bli’re!

Jag undrar om inte det här är – om inte den största så i alla fall – en av världens mest kompakta samlingar av scam och spam av olika slag. Tiden får utvisa om det faktiskt är fråga om en ganska behärskad SEO.

För en tid sedan pysslade jag som vanligt lite med sökningar kring sökmotoroptimering, i det här fallet, närmare bestämt ”billig sökmotoroptimering”. Då träffade jag på ett resultat som redan genom sin beskrivning i SERPen stack ut mer än vanligt.

Sökte på: Google.se, [billig sökmotoroptimering] Någonstans kring  #20 – #25 hittade jag en titel som innehåller ”Meetsoldier”, lite väl stolpig text där. Väl inne på Meetsoldier.it hittade jag en mängd skräptext som används för att bära länkar, en spamblogg alltså.

Inget märkvärdigt med det, sådant är vi ju vana att skåda. Det var värt att notera men just inte mer. Bara gå vidare.

Därefter har ju Peter Forsman berättat om sina körningar mot vad han misstänkte var scam och angelägna att se närmare på. Efter att ha läst Peters inlägg om de minst 100k tvivelaktiga webbshoppar, som lagts ut i rask takt, drog jag mig till minnes den där tidigare sökningen. Jodå, den ledde till samma namnkonventioner.

Alltså, låt mig ta upp tråden igen. Peter talar om mer än 100 000 domäner!!

Sökte [site:meetsoldier.it]  ca 250 resultat på svenska.

Bild på glasögon

Långt mindre än halva priset!     Äkta eller original?

Jag valde ett av resultaten, det heter ”Uttalande denna korta artikel”. Där ligger ett par länkar till raybanstockholm.com. Ok, men jag vill se efter hur många liknande artiklar det finns.

Sökte [”Uttalande denna korta artikel”] och fick veta att Google hade läst in 1120k olika resultat på just denna fras. Jag testade om det är fråga om samma skräp överallt. Jodå, nästan utan undantag, så långt mitt tålamod räckte i alla fall.

Siffrorna härovan förändras ganska raskt. Första gången jag träffade på den här italienska soldaten visade han ca 1200k. När jag sökte direkt efter att ha läst Peters inlägg var det ca 1120k. I skrivande stund är det ca 700k. Det tog en stund innan jag insåg att det dels fanns kommentarspam, dels också snedvridningar av tidsstämplar i resultaten. Sedan, vem som rensar mest, Google eller våldgästade hosts, det vet jag inte.

Låt oss nu se, vi har hittat en spamblogg med 215 resultat, den har nu givit oss ca 700k resultat från en titel. Något säger mig att vi har hittat ett utomordentligt kompakt och skalbart länkbygge för sökmotoroptimering.

Nåväl, jag skriver inte det här inlägget för att klaga på förslagna människor som skitar ner webben, domännamn och annat. Nejdå, jag vill bara peka på den obönhörliga logik som så tydligt uppenbarar sig för och träffar de som så starkt förespråkar länkbygge som huvudsaklig metod för sökmotoroptimering.

Hur många länkar behöver du köpa imorgon?

Låt mig ta ett exempel, säg att du säljer solglasögon. Bland de olika varumärken Peter Forsman pekat ut finns Ray Ban. Det används av de här förslagna kamraterna, de säljer uppenbarligen kopior av Ray Ban. Billigt som tusan, ofta långt mer än 50% rabatt i jämförelse med originalen.

Nu har du alltså fått en konkurrent som inte bara säljer billigt. Konkurrenten kan tydligen marknadsföra sig med en förödande kraft. Låt oss se närmare.

Jag söker efter billiga Ray Ban på Google. Hinner bara skriva ”ray” så får jag ett förslag om att söka ”ray ban solglasögon”. Ok, den tar vi. Resultatet är rätt bra, de första är säljare som endast för genuint äkta original. Det vågar jag utan vidare utgå från.

Längre ned i SERPen dyker de upp, de nya vännerna:

  • raybanglasogonbilligt.com
  • solglasogonsverige.com
  • billigtrayban.com
  • raybansolglasogon.org
  • raybansolglasögon.eu
  • raybanglasogonrea.com
  • billigtpris.com
  • billigaraybanglasogon.com
  • och fler…

Om jag framhärdar och tvingar in ett ”billiga” i sökfrasen så får jag naturligtvis ett resultat som går ganska rakt på.

Efter att ha sett lite närmare på länkprofilerna hos några av de aktörer som vanligen positionerar sig hyggligt på glasögon mm så ser jag med nyfikenhet fram mot en fortsättning av den här cirkusen.

Det här var ändå bara ett(1) av varumärkena.

Peter har pekat ut 100k domäner med anknytning till kända varumärken. Jag har här pekat ut en del av den svenska länkmiljön kring ett(1) av varumärkena. Det ger lite perspektiv på vad som väntar. Vi får se om mitt antagande är rätt, nämligen att det är ett test huruvida det är ”freshness” som premieras. Men men, mycket länkar kan det bli.

Övriga varumärken hittar du hos Peter Forsman, Internetsweden.se

-

Det här inlägget postades i Sökmotoroptimering. Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>