Guldnyckeln integrerar söket 2012

Jag ser att Guldnyckeln 2012 har ändrat på tävlingens uppläggning. En ändring som i allt väsentligt gynnar en mer samlad syn på marknads-föringens olika delar. Det är gott. Dessutom, ett par andra saker som får mig att reagera. Dels att de vill ”öka jämförbarheten mellan tävlingsbidragen”, dels att de redan sett ”den mycket stora andelen integrerade tävlingsbidrag”.

Guldnyckeln

Integrerar 2012

Att öka jämförbarheten är bra och i det närmaste självklart för mig att bifalla. Om jag ska köpa en marknadsföringsinsats så vill jag ha tillgång till högsta möjliga jämförbarhet mellan olika utförare och tjänster mm. Integreringen av marknadsföringens olika kanaler, tävlingens gamla discipliner, är också ett utmärkt svar på mitt behov som kund och köpare av dessa tjänster/ kanaler. Det innebär ju att ni/vi börjar formulera olika mix av olika kanalinsatser. Att kanalernas insatser mäts och bedöms, att de alltmer försöker synkronisera och kalibrera varandras styrka för att nå bra resultat och resultatmått.

Småföretagare kanske aldrig får möjlighet att skaffa alla kanalernas insatser i det egna huset. Kanske inte heller att köpa ett stort omfattande projekt eller en stor kampanj. Däremot kan vi se fram emot att de större plånböckerna tar ett ansvar för att de olika kanalernas kompetenser korsbefruktar varandra. Dvs PR, säljare, SEO, webbmakare osv får en större närhet till varandra. Det tjänar jag på, jag som ska köpa marknadsföringen eller kampanjen.

Samtidigt som jag skriver det här ser jag att @C_Brugge och @urbalill twittrar lite om vad som gjorts och kanske kan göras för att konsolidera sökets plats i en mer integrerad omvärld(mitt uttryckssätt). Det har nämligen varit dåligt ställt med intresset bland de som arbetar med SEO. Samtidigt ska det sägas att incitamenten för ett samlat agerande i SEO-branschen har varit mycket otydliga.

Vad tjänar jag på att SEO-branschen tar ett ökat samlat ansvar?
Jag kan utan vidare säga att jag i min egenskap av kund skulle känna ett större förtroende för en aktör som tydligt markerar sin tillhörighet till en gemenskap som ställer vissa krav på arbetssätt mot kund. En gemenskap(organisation?) som tydligt markerar skillnad.

Vad tjänar SEO-branschen på att ta ett ökat ansvar?
Det vet jag inte, det måste de själva utveckla. Men, det är riktigt trevligt att se att Urban ”Urbalill” Grotherus redan hunnit skriva en post på temat. Han utvecklar där några tankar om vad det skulle kunna innebära för de som är SEO-konsulter.

Det här inlägget postades i Sökmotoroptimering. Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>