Johannesberg 4, 104 22 Stockholm    info@spambloggar.se

Bloggen om digital marknadsföring

Jag, Lassegw kommer uppdatera denna blogg.


Min blogg

 

Det gäller marknadsföra sig på rätt sätt

10 dec 2018

Marknadsföring, det är något som funnits länge. Det som är fördel med tidsåldern vi lever i nu, är att det går utmärkt att göra digital marknadsföring, tack vare internet. Det gör att man når ut till många fler och på flera olika sätt. Hur man vill gå tillväga beror på vad det är för företag man har eller vad det är man vill göra reklam för. Är det reklam för svenska casinon på Svea Casino man vill göra så är det på ett visst sätt, är det att pusha upp en hemsida på Google så är det ett annat. Idag finns det många sätt att nå ut till många på en och samma gång.

Viktigt att kunna SEO

Ska man syssla med digital marknadsföring är det bra att kunna SEO, eller sökordsoptimering. Det är via det som man kan få upp sin sida högt på Google. Det finns många sätt att använda sig av SEO på. Kan man inte själv så finns det experter att anlita, oavsett om det gäller svenska casinon, företagshemsidor eller en blogg. Inom SEO är det flera viktiga steg man bör göra och det i rätt ordning. Det finns bra information på nätet om detta, samt att jag senare i denna blogg även kommer att tala mer om det. Andra sätt att göra digital marknadsföring på är att synas på många olika sociala medier. Även det kommer jag att skriva senare om.

/break-2326426_1280.jpg

Varumärket

13 feb 2018

Linkedin

17 jan 2018

Både Instagram och Facebook har varit ganska preliminära i mina inlägg här på bloggen, men vi får faktiskt inte glömma Linkedin. Idag är det nästan givet att företag finns på Linkedin - en plattform för professionellt nätverk. Man kan likna tjänsten med Facebook, fast för företagsvärlden. Plattformen används frekvent både i Sverige och i övriga världen. Den går helt enkelt ut på att nätverka och kontakta folk - både inom samma bransch och även utanför. Det är som ett CV och rekrytering sker ofta numera med sin profil.

Det har och är ganska viktigt att synas på Linkedin. Med en företagssida på Linkedin är det lätt att uppdatera folk vad ni sysslar med: både produkter, tjänster och evenemang. Det är lätt att via Linkedin nätverka och kommunicera med andra både inom och utanför er bransch. Och ett ypperligt tillfälle att jobba med marknadsföringen eftersom det är lättare att hitta folk som faktiskt är intresserade av ert företag.

 

Instagram Spories - Snapchat Stories

2 jan 2018

Med bara ungefär 1 år på marknaden är nu Instagram Stories större än Snapchat. Snart springer de nog ifrån helt...Att berätta genom en film/bild vad man håller på med är populärt - och ännu mer populärt blir det när den försvinner inom ett dygn. Här kan vem som helst glra reklam för sina senaste bedrifter.

Instagram Stories kom betydligt senare än Snapchat och har blivit anklagat för plagiat ett flertal gånge, men ändå så är den Facebook-ägda appen större i hela världen. Snapchat fortsätter att minska och sedan Instagram Stories väcktes till liv har Snapchat tappat otroligt med användare.

Influensers, de stora medieprofilerna som är störst på sociala medier, väljer Instagram Stories. Detta beror delvis på att de kommer åt betydligt större massa än genom Snapchat. Instagram är betydligt mer anpassat för komersiella syften, eftersom du här mycket enklare kan se spridningen på Stories än på Snapchat. 

Spotify annonsering

28 dec 2017

Snart kommer företag kunna annonsera själva via spotify! I september 2017 släppte de den första informationen om sin nya lansering - en annonseringsplattform där användare kan skapa annosnser på egen hand.

Både Google och Facebook har under en bra tid använt sig av "self-serve ad platform", och nu hakar Spotify på den trenden. Den riktar sig mest till mindre/medelstora företag som vill skapa sina annonser. Men än så länge finns tjänsten enbart som beta i USA. Spotify själva säger att detta är ett steg mot en fullskalig annonsplattform för annonsörer att skapa, rikta och optimera media. 

Tjänsten innebär att annonsörer kan skapa en ljudannons med text och bakgrundsmusik - och utefter detta så genererar Sporify Ad Studio en annons med voiceover-röst. Vill man ha sitt eget ljudspår går detta också. Läs mer om detta här!

Hur viktigt är det att synas där ute?

17 dec 2017

Varför ska en kund välja ditt företag framför alla andra? Det är en fråga som bör cirkulera i huvudet ett tag. Hur viktigt är det att synas där ute i media? Faktum är att ert företag kommer inte vara först med att fundera på det och ni kommer säkerligen inte att vara sist. 

Det finns många fördelar och det är givetvis bra att ta hänsyn till dem.

Tänk på er och era konkurrenter. Fördelar hos er är kanske inte alltid, men ofta, väldigt lika hos dig och dina konkurrenter. Kunden i fråga hamnar där ofta i ett glapp - vem ska den välja att gå till? Priser brukar vara snarlika, service snarlika...Vad är det då som gör att det slutgiltiga valet blir av? Jo - ditt namn! I slutändan handlar faktiskt mycket om hur välkänd du är. Ett välkänt namn, som klingar till i bakhuuvdet - ger en större tillit.

Säg att en kund står och väljer mellan två företag att utföra en viss tjänst. Kunden ser på innehållet att tjänsterna är snarlika. Vad är det då som får personen att välja? Jo, hur mycket företaget har marknadsfört sig. Ett reklam som man sett på tv - en plansch någonstan på gatan eller kanske ett inlägg i tidslinjen på Facebook förra veckan. Allt detta kommer göra att kunden kommer ihåg dig.

Det går aldrig att påpeka hur viktigt det är att synas där ute. Men framförallt - att synas där konkurrenterna syns!

Anpassa företagets inlägg

12 dec 2017

Materialet är viktigast för att lyckas med marknadsföringen, speciellt i sociala medier där mediebruset slukar all information. Om vi sammanfattningsvis ska titta på några faktorer som fungerar kan de se ut såhär: 

Bild och video

Bilden/videon ska väcka nyfikenhet och få läsaren att bli uppmärksam. 

Bilden/videon ska vara relevant till budskapet och gärna ha en länk dit läsaren kan få en ännu tydligare koppling.

Bilden/videon ska aldrig innehålla text eller logotyper som tar fokus och plats.

Text

Texten ska vara kort och koncist, där den viktigaste informationen kommer först och gärna innehålla en länk dit läsaren hittar mer informaiton. 

Texten ska vara relevant mot budskapet och mot bilden eller videon.

Texten ska vara anpassad för den målgrupp som kommer att läsa den.

Guide till en bättre hemsida - del 8

28 nov 2017

Alla sidor är lika viktiga

Även fast det känns som att startsidan är den viktigaste, så är det faktiskt itne alltid så.. När läsare söker på någonting finns det stor chans att de faktiskt kommer in på en av företagets undersidor istället. Alltså inte startsidan. Ofta känner man att det är värt att lägga extra krut på just startsidan, men tänk att alla sidor faktiskt blir en slags startsida. 

 

Guide till en bättre hemsida - del 7

11 nov 2017

Proffsigt innehåll

Det kretsar mycket kring väl utformade bilder och videos på sociala kanaler, och detsamma gäller verkligen din hemsida och företagsblogg. Anlita en proffessionell fotograf som det behövs, anlita en copywriter för att arbeta med ditt innehåll. Snåla inte in på text och bild för att ni egentligen inte har tid/orkar/inte är ert främsta område. Det finns folk som arbetar med just detta och kan göra det mycket bra. Tänk på att er hemsida representerar er 24 timmar om dygnet, och därför bör den se bra ut hela tiden.

Vill du arbeta med ett proffsigt innehåll själv, kan det vara bra att lägga detta på minnet: En hemsida med mycket innehåll på sig har också mycket innehåll som konkurrerar med varandra. Ju mer text och bilder som finns, desto mer kommer läsaren faktiskt att missa. Försök ta fram det som är vitkigast. Korta ner stycken, skala av, ta bort. Arbeta med detta löpande. 

Spara in på menyer. Det är inte bra att låta läsaren få alltför många val att tycka på - inte så det blir överskådligt. Låt det finnas en meny för ämnet och flera undermenyer. Kanske räcker det med en knapp någonstans. Den viktigaste informationen bör du ha på alla dina sidor - exempelvis adress, telefonnummer, mail, öppettider och företagets verksamhet i korthet. 

Guide till en bättre hemsida - del 6

29 okt 2017

Design

Idag besöker vi hemsidor på alla våra enheter - dvs laptop, surfplatta och mobil. Det betyder att det inte längre räcker att göra en laptop-anpassad hemsida - utan din hemsida måste vara anspassad för alla enheter. För att läsaren ska uppleva att din hemsida har en bra, högupplöst design så krävs det just en responiv design som passar besökarens enheter. Låt alla få en bra upplevelse av din hemsida.

När kunder kommer i kontakt med dig eller någonting du gjort så bör de känna igen sig. Våga använda visitkort, bred och offerter som återspeglar din hemsida. Matcha färger, bårder etc så det går ihop med hemsidans färgpalett. Typsnitt är också bra om du kan ha lika. Arbeta fram en geografisk anpassad profil.

 

 

Guide till en bättre hemsida - del 5

10 okt 2017

Publiceringsverktyg 

När du ska få upp din företagssida känns det knaske onödigt och svårt att sidda själv och koda htlm. Och det behöver du faktiskt inte göra. Är du ett nystartat/småföretag så kan det faktikskt räcka med att använda Wordpress. Det är ett enkelt verktyg för att komma igång. Där finns det tusentals grafikmallan som du kan använda för olika ändamål och många andra insticksprogram så du kan göra vad som helst på plattformen.

 

Guide till en bättre hemsida - del 4

29 sep 2017

Var aktiv på hemsidan

Det räcker faktiskt inte med att bara äga en hemsida och sedan är allt bra...Den måste faktiskt vara bra också. Eftersom de flesta kunder föredrar att handla via internet så finns de risk att era kunder väljer en konkurrent istället om den anser att ni har fö låg servicenivå. 

Vid förfrågningar och beställningar ska det inte ta över en vecka till kunden får svar - försök sätta deadline på kanske 1-2 dagar. Svarar ni omedelbart kanske ni vinner över er kunkurrent. Och även om du inte har svaret på kundens fråga just nu går det jättebra att skicka ett svar där du meddelanr att du kommer återkomma med detta inom kort. Automatiska mail är jättebra men också otroligt opersonliga - se upp med dom.

 

Guide till en bättre hemsida - del 3

4 sep 2017

En blogg på hemsidan

Det blir allt vanligare att starta en blogg tillsammans med hemsidan. Inom just bloggvärlden är det gnska svårt att lyckas, men om man väl bestämmer sig för att starta en blogg är det viktigt att följa upp med det uppdraget. Tillexempel, om man startar en blogg med enbart ett par 2 inlägg i månaden - kan man berkligen kalla det en blogg då? En blogg bör nästan ha ett gäng uppdateringar i veckan om inte ett om dagen. Givetvis ska man såklart inte bara publicera för publicerandets skull. 

Fördelen med att skapa en företagsblogg på er hemsida är att ni lättare kan bli personiga med era kunder. Bloggar syns ofta längre upp på sökfältet också!

 

 

Guide till en bättre hemsida - del 2

28 aug 2017

Hur får man en bra, snygg och enkel hemsida som faktiskt innehåller den information jag vill visa upp? Med vår guide får du fem enkla tips! Här kommer tips två för en bättre hemsida. Kom ihåg att också ta del av tips 1 i ett tidigare inlägg. 

Skala av det onödiga

Såklart käns mycket information viktig, men är allt viktigt? Rensa bort det som inte behöver vara med i nuläget. Ju färre information  desto lättare kommer det faktiskt att bli för kunden att välja, eftersom det finns färre beslut. Du ska givetvis inte plocka bort allt så att kunden känner att den inte får tillräckligt med information, då finns givetvis risken att den väljer en konkurrent. Men hitta den viktigaste informationen för kunden och lyft fram den. Den andra informationen som inte platsar för tillfället kanske gör sig bra om ett tag? Kortare sagt: förvirra inte kunderna.

 

Guide till en bättre hemsida

13 aug 2017

Med ny teknik som ständigt står för dörren finns det ingen som kan säga att en hemsida är "klar". Det finns alltid plats för ständig förbättring, speciellt inom just internet då det faktiskt är onändliga möjligheter med detta.

Man får ofta höra att en hemsida ska vara enkel - men hur gör man en enkel hemsida? Hur skiljer man på viktig information och överflödighet..? Vad ska man ha med och vad har man missat?

Vad är viktigast?

Det viktigaste på sidan måste såklart vara i fokus, men det är ofta lättare sagt än gjort. Vad är viktigast? Produkter, information, tjänste, erbjudanden..? Många saker känns ofta viktiga och något man vill framhäva, men ibland blir de pannkaka när man försöker ta fram allt. Överbelasta inte en sida med information, utan välj istället ut att "just nu är erbjudandet viktigast". Möblera sedan om när det är dags för nästa nya sak. 

Om du inte vet vad du ska framhäva, tänk då vart du vill att kunderna ska komma när de går in. Är det till din webshop, till dina recensioner eller till dina informationssidor. 


← Äldre inlägg